FANDOM

Szybko i wściekle (ang. Fast & Furious) – amerykański film akcji z 2009 roku, wyreżyserowany przez Justina Lina według scenariusza Chrisa Morgana. Jest czwartą częścią serii w kolejności produkcyjnej i trzecią pod względem chronologicznym. Pojawiają się w nim wszyscy najważniejsi aktorzy z pierwszej części – Paul Walker, Vin Diesel, Jordana Brewster i Michelle Rodriguez – którzy powtarzają swoje role. Mimo mieszanego przyjęcia ze strony krytyków, okazał się komercyjnym sukcesem, zarabiając na całym świecie 363 miliony dolarów.

Fabuła Edytuj

Pięć lat po opuszczeniu Los Angeles Dominic wraz ze swoją ekipą – Letty, Leo, Rikiem, Carą i Hanem – porywają na Dominikanie ciężarówką z paliwem. Kiedy po udanej akcji Han informuje Toretta, że policja urządziła nalot na jeden z jego garaży, Dominic zaczyna podejrzewać, że policja wpadła na jego trop. Zdając sobie sprawę, że stanowi zagrożenie dla pozostałych członków ekipy, pakuje się i w nocy opuszcza Letty i swoich ludzi, przeprowadzając się do Panamy.

Trzy miesiące później otrzymuje telefon od Mii, która informuje go, że Letty została zamordowana. Dominic wraca do Los Angeles, obserwując z daleka pogrzeb Letty, a następnie wraz z Mią udając się na miejsce, gdzie zginęła. Na miejscu znajduje ślady nitrometanu. Udaje się do jedynego mechanika w mieście, który sprzedaje nitronetan, od którego siłą wymusza nazwisko nabywcy – David Park, który zamówił go do zielonego forda gran torino.

W międzyczasie Brian, ponownie pracując jako agent FBI, stara się wyśledzić barona narkotykowego Artura Bragę. Śledztwo doprowadza go do Parka, wytropionego na podstawie nielegalnie modyfikowanego samochodu. Gdy przybywa na miejsce, widzi Dominica trzymającego Parka za oknem. Ratuje go, Toretto jednak ucieka. Park, jako nowy informator FBI, załatwia Brianowi udział w ulicznym wyścigu, którego zwycięzca będzie pracował jako kierowca dla Bragi. Z policyjnego depozytu Brian wybiera zmodyfikowanego nissana skyline’a GT-R, Dominic z kolei pojawia się w zmodyfikowanym chevelle. Gisele Yashar, pracownica Bragi, wyjawia, że zwycięzca będzie przewoził heroinę pomiędzy granicami Meksyku i USA. Dominic wygrywa wyścig, spychając samochód Briana. Ten wykorzystuje swoje kontakty w FBI, żeby aresztować innego kierowcę, Dwighta, i zająć jego miejsce.

Nazajutrz ekipa spotyka się z człowiekiem Bragi, Feniksem, a Dominic zauważa, że jeździ on gran torino pasującym do opisu mechanika. Przejeżdżają przez granicę używając podziemnych tuneli, żeby uniknąć wykrycia. Brian wie, że Braga nakazał zabić kierowców po wykonaniu zlecenia. Fenix wyjawia Dominicowi, że to on osobiście zabił Letty. Toretto, korzystając z podtlenku azotu, wysadza samochody, żeby wywołać zamieszanie, a Brian porywa hummera z heroiną wartą 60 milionów dolarów i wraz z Dominikiem wracają do Los Angeles, gdzie ukrywają samochód na policyjnym parkingu, a następnie udają się do kryjówki.

Dominic dowiaduje się, że Brian był ostatnią osobą, z którą kontaktowała się Letty, atakuje go więc, dopóki ten nie wyjaśnia, że pracowała ona dla niego pod przykrywką w zamian za oczyszczenie kartoteki Toretta. Brian prosi przełożonych o ułaskawienie dla Dominica w zamian za dostarczenie im Bragi, który osobiście odbierze pieniądze za heroinę. Na miejscu wymiany okazuje się, że mężczyzna podający się za Bragę to przynęta, a prawdziwym Bragą jest „Campos”, który ucieka do Meksyku.

W ślad za nim podążają Dominic i Brian. Odnajdują go w meksykańskim kościele, skąd go porywają. Wjeżdżają do podziemnych tuneli, jednak samochód Briana rozbija się przez Feniksa. Zanim ten zdąży go zabić, z tunelu wyjeżdża Dominic i miażdży go chevroletem camaro. Gdy na miejscu zaczyna zbierać się policja Brian każe Dominicowi uciekać, ten jednak odmawia twierdząc, że jest już zmęczony uciekaniem.

Jakiś czas później, mimo prośby Briana o złagodzenie wyroku, Dominic zostaje skazany na 25 lat więzienia, a Brian rezygnuje z pracy w FBI. Kiedy Toretto przewożony jest do więzienia, pojawiają się Brian, Mia, Leo i Santos.